Det här ett minne som speglar en händelse från min egen skoltid. Tjejen är 11 år och har precis börjat årskurs 5.
Visst händer det att elever avskyr vissa ämnen. Den här tjejen valde att rymma innan en engelskalektion började. Engelska klassades inte som ett höjdarämne och avsikten var att få slippa lektionen. Den här flickan kan tyckas vara osäker och känner att engelska är ett svårt ämne. Istället för att känna sig dålig väljer hon att rymma. Det har förmodligen med hennes självkänsla att göra, kanske rent utav en betingelse som har förstärkts (Hwang & Nilsson, 2011, s. 39-46) (Säljö, 2017, s. 209-214).
Om du var lärare till den här tjejen, hur skulle du hanterat situationen?
Referenser
Hwang, P., & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi.
Stockholm: Natur och kultur.
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2017). Lärande,
skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur.
Tack Cecilia!
SvaraRaderaJo jag skulle nog ropa på henne och sedan gå tillbaka till klassrummet. När jag hade sett henne nästa gång, så hade jag pratat enskild med henne för att förstå hur hon kände sig. Extra hjälp eller samtal kan ha löst upp den klump i magen som hon kände inför engelskan. Jag tror att bli sedd och lyssnad på löser de flesta problem iallafall på sikt. Eller vad tror du? Vänligen Fredrik Olsson
Instämmer med att ta ett samtal vid nästa tillfälle och få prata om vad som gör henne bekymrad över engelskan. Det är nog så i de flesta fall, att barn vill bli sedda och att man lyssnar på dem. Det gäller även oss vuxna, när någon ser oss och uppmärksammar något så blir vi ju också glada :) tack för din kommentar!
RaderaBra seriestripp! Jag skulle nog vid nästa tillfälle jag träffat henne pratat med henne och försöka förstå varför hon inte vill gå på engelskalektionen. Kanske hon har svårigheter och är i behov av särskilt stöd vid just engelskan. Viktigt att lyssna och få henne att känna sig sedd och förstådd och att få henne att inse att det finns hjälp och stöd för att hon ska lyckas, även med det hon finner tråkigt och onödigt.
SvaraRaderaJa precis, håller med dig. Det gäller för läraren att förstå eleven, och även samtliga elever som läraren har. Brukar gå med mottot att "relation" är a och o med sina elever :)
Radera