Under min auskultation kunde man se hur eleverna lekte med varandra och man vågade fråga om man fick vara med. Enligt Vygotskij så lär man sig i samspel med varandra och Vygotskij och Dewey menar att språket är det viktigaste kommunikationsmedlet
(
Phillips,
D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande s. 93).
Kunde man se något samspel på den skolan du var på?
Ashor, din seriestripp illustrerar på ett realistiskt sätt hur språklig kommunikation mellan barn på en skolgård kan gå till och precis som du skriver är språket en viktig faktor som påverkar samspelet! Jag tänker på när några barn på skolan jag var på skulle hoppa hopprep och deras diskussion om hur det skulle gå till, vilka regler som skulle gälla, vem som skulle veva respektive hoppa osv. Där fick de öva sig på att diskutera och gemensamt komma fram till vad som skulle gälla för leken.
SvaraRaderaHej Jenny och tack för kommentaren! Precis som du säger Jenny så är nog just reglerna det viktigaste för eleverna på rasterna, och detta är något som de behöver komma fram till gemensamt.
RaderaVilken positiv situation du skildrar. Det vore ju underbart om alla barn hade den inställningen! Under min auskultation upplevde jag att alla fick vara i aktiviteterna så som innebandy, fotboll eller lekar och att det var ett bra samspel.
SvaraRaderaFin seriestripp.
Hej Ann-louise och tack för kommentaren!
RaderaJa det hade ju varit kanon om det var så hela tiden. Jag tror att just fotboll och innebandy slukar ju en hel del elever och där behöver man ju samspela för att det ska bli bra. Samma sak gäller även för lekar, att man har samma regler och att alla följer dem.
Vilken bra seriestripp! Första dagen såg man inte mycket samspel, det var som horn växte i panna när all snö kom. Det var mest snöbollskrig :-) De andra dagarna kunde man se samspel. Alla lekte med varandra. Jätte viktigt att ingen känner sig utanför.
SvaraRaderaHej Maria och tack för kommentaren.
RaderaJa så kan man ju känna ibland :) Vi hade ju tyvärr inte så mycket snö här och då var det svårt att ha snöbollskrig :-) Vad skönt att du kunde se det med, blir så mycket roligare för alla parter om det funkar och precis som du skriver så är det väldigt viktigt att ingen känner sig utanför.
Visst är det underbart att få se när de lär av varandra omedvetet :) Ett exempel från min auskultation, två elever som kompletterar varandra så bra; den ena är mycket sprallig och har spring i benen, den andra är lugn och sansad. De leker jätte bra, för den lugne kan påverka den spralliga att fokusera och lägga upp en plan för leken, medans den spralliga tillför skojiga idéer och bus :)
SvaraRadera