måndag 15 januari 2018

Fem bästa sätten att bli Sveriges värsta lärare

  • Kränka eleverna och deras föräldrar framför alla andra.
Enligt Bo-lennarts Seminare om Specialpedagogiskaperspektiv den 9 jan 2018 är det inte bra att peka ut elever framför andra. Kränkningar går emot skollagen.
(SFS, 2010:800, kap. 6).
Gun-Marie Wetso beskriver att ett gemensamt samspel ska ske mellan lärare - lärare, lärare - elev, elev - elev och lärare-föräldrar.
(Wetso, G.-M. (2011). Pojken med tidningarna. I A.-L. Eriksson-Gustavsson, K. Göransson, & C. Nilholm (Red.), Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur).


  • Läraren könsindelar klassen.
Litteraturen (Hedlin, 2006, s. 62) menar att lärare ofta har svårt att på egen hand uppfatta kopplingen mellan hur de bemöter elever samt vilket beteende eleverna i sin tur uppvisar. (Hedlin, M. (2006). Jämställdhet, en del av skolans värdegrund. (1. uppl.) Stockholm: Liber).


Ur läroplanen kan vi läsa:
Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.
(Skolverket, 2016, s. 8)


  • Sitta med mobilen och strunta i att hjälpa eleverna
    Phillips och Soltis (2014, sid. 15) pratar om lärarens ansvar vilket innefattar att skapa goda förutsättningar för lärande, stödja eleverna, upprätthålla en viss disciplin i klassrummet och hålla eleverna motiverade vilket är väldigt svårt att uppnå om läraren är upptagen med sin mobil.
  • Överdriven orättvisa.
Kapitel 1 i skollagen beskriver de grundläggande värdena som utbildningen ska vilar på. Jämställdhet och att skolan ska vara likvärdig för alla betonas.
(SFS 2010:800, Kap 1).


  • Skapa diktatur.
I läroplanen nämns det redan från start att skolan vilar på en demokratiskt grund.
Om läraren agerar diktator tas elevernas möjlighet till delaktighet bort.
(Skolverket, 2016, s. 7)


15 kommentarer:

  1. Vilken toppen lista! Det är konstigt att detta får finnas i klassrummen, jag har upplevt en del av dessa själv. Framför allt så är den med att kränka elever framför andra en av de regler som många lärare bryter emot utan att se följderna av det. Eleven får dubbel bestraffning vilket inte leder till något konstruktivt.

    SvaraRadera
  2. Usch vilken hemsk lista, man blir ju ledsen =( Men bra och relevanta punkter som säkert förekommer mer än vad man vill se... Intressant att ni har könsindelning som topp 2; detta tycker jag mig se dagligen i skolan och ofta är det ingen som reflekterar över det. Det försvaras med "så har vi alltid gjort" eller förminskas med "äsch det är väl ingenting att bry sig om"... Tråkigt, men hoppas på att förändringar är på gång och att vi i framtiden ser en mindre könsuppdelad skola. Tack för ett toppen-bra inlägg! =) //Kristine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En bra början för just denna problematik kan vara att inledningsvis komma till insikt om att indelning av kön faktiskt förekommer i skolan. Sedan får vi absolut hoppas på att det skulle kunna utöva inflytande i fråga om olika åtgärder som frambringar ännu mer utveckling gällande att åstadkomma mindre könsuppdelad undervisning i framtidens skolor.

      Radera
  3. Oj, vilka mardrömsexempel! Mycket av det ni skriver som ju blir rent av olagligt. Hoppas det inte finns några av dessa exempel ni sett i verkligheten eller något ni baserat på någon form av upplevelser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mathias och tack för kommentaren.
      Ja det är hemska exempel vi har tagit fram. Men det är inte något som jag har varit med om iaf. Men det är ju exempel som kan hända på någon skola i Sverige.

      Radera
  4. Ja oj, här är listan av listor. Riktiga skräckexempel. Kränka, diskriminera, nonchalera, orättvist behandla, ja inget att gå efter. Undrar hur man som lärare mår om man skulle följa delar av denna lista? Kanske läge för en kolla upp sin personals själsstatus eller för en kollega att kolla hur läraren mår, finns kanske en bakomliggande orsak?

    SvaraRadera
  5. Det här är listan för de som inte vill bli lärare eller som tänker avsluta sin karriär som lärare på ett mindre snyggt sätt. Att lärare fortfarande skiljer på könen tror jag inte är så ovanligt. Min dotter vart precis indelad i en tjejgrupp efter det hade varit mycket tjafs i klassen, rätt eller fel kan man fråga sig, vad tycker ni?

    SvaraRadera
  6. Usch vilka hemska exempel. Det värsta är att jag tror att mycket att detta förekommer mer än vad vi vill tro och även utanför undervisningen. Jag tänker på könsindelning och orättvisor. Under min auskultation fick jag observera hur eleverna delades upp utifrån kön, och det var ingen som reflekterade över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre som du beskriver att könsindelning och orättvisor förekommer troligtvis mer än vad man tror att det gör. Bra med en uppgift som resulterar i att man måste tänka på ett lite annorlunda sätt, vilket kan leda till att få mer perspektiv och även ge bättre förståelse kring en del dilemman som möjligtvis kan inträffa i olika typer av undervisningssituationer.

      Radera
  7. Men oj vilken lista men verkligen en lista man inte vill leva efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Troligtvis inte den mest inspirerande lista som utformats angående undervisning, däremot intressant att använda sig av ett lite mer annorlunda perspektiv som medför att man får möjlighet till att upptäcka andra tänkvärda aspekter.

      Radera
  8. Hej,bra jobbat! Jag fastnar lite på Nr 1. Läraren bör inte peka ut elever framför andra. Detta upplevde jag själv när jag gick i skolan i Kina.I vår skola brukade lärare peka ut elever framför andra om de hade gjort någonting fel eller fick dåligt betyg, eleverna borde skärmas. Detta sågs som ett straff som förstörde många barns känsla och gjorde så att barnen inte ville gå till skolan. Därför är Nr 1 min favorit.

    SvaraRadera
  9. Bra lista! Skrämmande att många punkter förekommer, särskilt den första punkten, jag har sett detta nyligen, både mot studenter på universitetet och under auskultationen. Vi måste hjälpas åt med att se till så att alla lärare får veta när de betett sig fel, de kanske inte märker det själva och behöver höra det :) Det viktigaste är nog att förstå att alla kan göra fel men att aldrig nånsin blunda för det som händer och våga säga till om någon beter sig illa.

    SvaraRadera
  10. Usch! Vilka bra exempel på hur man definitivt sabbar fostransuppdraget tänker jag. Punkterna beskriver läraren Kaligula från filmen "Hets" (förutom punkten om mobilen). Känns som denna lärare begår tjänstefel och bör verkligen ifrågasättas. Det positiva är att vi vet hur man absolut inte ska göra så vi kan komma in i skolverksamhet och inspirera andra så att skolan blir trevligare och bättre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Teresa och tack för kommentaren!
      Ja det är ju rena skräckexempel men jag skulle tippa på att detta faktiskt kan förekomma i vårat avlånga land. Ja man har ju en bild av hur man vill vara som lärare och förmodligen så har man fått kunskap hur man ska bete sig :)

      Radera