Under tre mycket händelserika
dagar hade jag privilegiet att få möjligheten att observera en årskurs tre
klass på en mellanstor skola i en mellanstor stad. Några av de mest bestående
intrycken som blev av just dessa dagar var att enligt min uppfattning hade klasskamraterna
förmågan att diskutera och hjälpa varandra mer än vad jag förväntade mig på
förhand genom de erfarenheter som jag tidigare har haft från vad jag har
upplevt från min egen tid i skolan. Kan detta ha att göra med det som just
beskrivs i Säljös lärande, skola,
bildning att inom det sociokulturella perspektivet, framhäver just
betydelsen av att kunskap växer ur samspel mellan elever och mellan elever och
lärare vilket kan ha blivit allt viktigare i och med utvecklingen av att vi
lever i ett allt mer mångkulturellt och globaliserat samhälle, vilket enligt
litteraturen lärande, skola, bildning menar
att det bidrar till att skillnader i
kunskaper och värderingar framträder på ett mer tydligt sätt.
Även det kognitiva
perspektivet visade sig under observationen i lärandet som det beskrivs i
Säljös lärande, skola, bildning.
Läraren använde sig av olika tänkande processer för att eleverna lättare skulle
förstå och bilda olika begrepp. Eleverna hade exempelvis uppgiften att skriva
en skönlitterär berättelse som eleverna själva fick bestämma vad den skulle
handla om. För att lättare komma på vad deras text skulle innehålla använde man
sig av ett berättelseschema, som tillämpades eftersom läraren förklarade för
klassen att det skulle stötta eleverna till att kunna lättare förstå på vilket
sätt texten bör vara strukturerad och även lättare kunna komma ihåg olika
begrepp som borde finnas med i just skönlitterära texter. Under dessa dagar genomförde
klassen flera repetitioner av arbetssättet med att jobba utifrån ett
berättelseschema.
Observationens kopplingar
ifrån det behavioristiska perspektivet rörs sig om att läraren använde sig av operant
betingning. Med hjälp av litteraturen Utvecklingspsykologi
kan man dra paralleller med vad som hände i klassen under observationen.
Exempelvis använde sig läraren av positiv förstärkning för att uppmana till ett
särskilt beteende exempelvis att eleverna skulle vänta på sin tur att få hjälp
av läraren.
Läraren använde även beröm
inriktat på bland annat elevers personliga utveckling som det redogörs i James
Nottinghams bok Utmanande undervisning i
klassrummet. På olika matematikuppgifter kring subtraktion och läsningen av
deras gemensamma bok som eleverna utförde under lektionerna, inriktade sig
läraren på att berömma elever för deras ansträngningar, uthållighet och
engagemang än att jämföra deras prestationer med hur de andra i klassen har
genomfört dessa uppgifter.
/Markus Karlsson
bra och intressant text.
SvaraRaderaTack! Kul att du tog dig tid och tyckte texten var intressant.
RaderaHej Markus!
SvaraRaderaVa bra du har reflekterat över de olika perspektiven och knutit an till litteraturen!
Kul att du blev positivt överraskad av elevernas samarbete. Jag blev också väldigt positivt överraskad över hur bra det fungerade i den klass där jag var och på skolan i stort. Misstänker att medias stora påverkan och spridning idag om att det finns så mycket problem i våra skolor har gjort att iaf jag har trott att det över lag ser ut så. Intressant att du fick bevittna att läraren använde sig av att berömma elevernas ansträngningar, uthållighet och engagemang precis så som Carol Dweck förespråkar.
SvaraRaderaTack Sara! Håller verkligen med om att jag upplever att media har en stor påverkan på hur man ser på vissa problem som finns i skolan exempelvis elevers minskande resultat i vissa ämnen. Att observera denna klass under dessa dagar har medfört att jag ser möjligheter och fått ökad förståelse i att man kan implementera dessa teorier samt att just läraren har en viktig roll för att kunna ge positiva effekter på elevernas lärande.